Energieleverancier Oxxio krijgt een boete van 1 miljoen euro voor de onjuiste registratie van klantengegevens in het Contract Einde Register (CER) voor energiebedrijven. In dit register geven energiebedrijven aan wanneer het energiecontract afloopt van consumenten. Mocht de consument willen overstappen van energieleverancier dan kan de nieuwe energieleverancier zien of de consument contract vrij is.
Door de melding van andere energieleveranciers is de ACM een onderzoek gestart naar de registratie door Oxxio van haar klantengegevens. Oxxio heeft in dit register ten onrechte bij klanten van hun met een variabel contract toch een einddatum geregistreerd. Hierdoor leek het alsof klanten voor bepaalde tijd een contract hadden en leek het dus of zij vast zaten aan een opzegvergoeding.
De fouten zijn ontstaan toen Oxxio de klantengevens in een ander systeem is gaan zetten. Door de slechte controles intern zijn de problemen nooit boven water gekomen. Bovendien heeft Oxxio nagelaten om met de nodige spoed de fouten op te lossen. De ACM rekent het Oxxio zwaar aan, want consumenten moeten er vanuit kunnen gaan dat de CER betrouwbaar is.
Oxxio oneens met de hoogte van de boete
Oxxio zal in beroep gaan tegen de boete welke de ACM heeft opgelegd. Het bedrijf erkent dat er fouten zijn gemaakt en dat andere energieleveranciers hierdoor niet duidelijk konden zien of de klanten boetevrij konden overstappen. Toch zijn zij van mening dat de klanten wel de juiste informatie had waardoor zij zelf wel konden weten dat zij boetevrij konden overstappen.
Onze experts schreven ook deze relevante berichten
Eerder kondigde we al aan dat de transportkosten op gas flink zouden gaan dalen in 2017. Toch lijkt het erop dat energiebedrijven dit voordeel in eigen zak steken. Inplaats om de prijzen te laten zakken zijn de prijzen juist gestegen en is het bedra
Nog nooit zijn er zoveel consumenten overgestapt van energieleverancier volgens de ACM. In de afgelopen 12 maanden is maar liefst 17% van de consumenten overgestapt van energieleverancier. Zelfs 64% van deze consumenten is al vaker dan twee keer ov