Het aantal slimme thermostaten in ons land heeft het afgelopen jaar flink aan populariteit weten te winnen. Een op de negen Nederlanders heeft inmiddels een slimme thermostaat volgens het onderzoek van Multiscope.
In 2016 hing er bij ongeveer 600.000 huishoudens een slimme thermostaat. In 2017 is dit gegroeid met 38% naar 880.000 huishoudens. De grootste reden voor deze groei zal voornamelijk bij de energieleveranciers te vinden zijn. Energieleverancier promoten de slimme thermostaten volop bij het verkopen van hun energie abonnementen. Twee op de drie consumenten geeft dan ook aan de thermostaat te hebben gekregen bij hun energie abonnement.
Gemak en Kostenbesparing belangrijkste reden
De belangrijkste reden voor consumenten om een slimme thermostaat te nemen blijft het gemak/comfort welke het slimme apparaat weet mee te brengen. Doordat slimme thermostaten van afstand te regelen zijn via een app kunnen consumenten alles inregelen voordat ze thuis komen. Kostenbesparing is een reden welke steeds meer mensen aandragen. Eenderde van de bezitters vind de inzicht welk de slimme thermostaat meebrengt een positief effect geven op hun verbruik.
Toon de populairste slimme thermostaat
Bijna vier op de tien Nederlanders heeft een Toon thermostaat aan de muur hangen. Hiermee blijft Toon concurrenten als Nefit (14%) en Honeywell (11%) flink voor! Wel verdubbeld de Nest thermostaat het marktaandeel en is daarmee een belangrijke nummer vier in Nederland. We kennen allemaal wel het fraaie ronde design met de opvallende oranje tint in het midden. Met op dit moment 8% marktaandeel wordt er veel verwacht van de Nest thermostaat.
Onze experts schreven ook deze relevante berichten